1393-11-13 13:32
3522
0
9849
رییس کل دادگستری استان گلستان:

فاضلیان : مسئولان استان در برخورد با متخلفان ساخت و ساز های غیرمجاز وحدت دارند

 رئیس شورای حفاظت از اراضی ملی ، منابع طبیعی و انفال استان در سی و سومین جلسه این شورا بار دیگر با تاکید بر موضع شفاف و صریح دادگستری در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز گفت : در دستگاه قضایی هیچ حریم ممنوعه ای جز قانون وجود ندارد .

به گزارش گلستان ما ، احمد فاضلیان رییس کل دادگستری استان گلستان با بیان اینکه هم اکنون 400 حکم قلع و قمع در واحد های اجرای احکام استان در نوبت اجرا هستند که همه یک به یک ، اجرا خواهد شد وحتی یک مورد از این احکام نیز بر زمین نخواهد ماند اظهارکرد: بررسی های ما نشان می دهد مردم نیز از روند اجرای قانون ، راضی هستند و دستگاه قضایی را در این بخش همراهی می کنند.

رئیس کل دادگستری گلستان با قدردانی از تلاش های عباس پوریانی دادستان سابق مرکز استان ، انتخاب سید مصطفی حقی را به عنوان دادستان جدید هدفمند خواند و گفت : ما به دنبال دادستانی بودیم که علاوه بر ادامه برنامه های پیشین ، روند برخورد با متخلفین در این حوزه را سرعت بیشتری بخشد.

احمد فاضلیان در پاسخ به این سوال که چرا این اقدامات قبلا انجام نشده است گفت : امروز یک وحدت نظر در مجموعه ی استان در زمینه ی برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز شکل گرفته که همین امر نیز سبب شده است استانداری و دستگاه های اجرایی با قرار گرفتن در کنار دستگاه قضایی ،بستر را برای برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز ، فراهم کرده است.

وی از کند شدن روند ساخت و سازهای غیرمجاز در پس اقدامات دادستان در استان خبر داد و گفت: پس از اجرای احکام قلع و قمع ، افراد جرات ساخت و ساز غیرمجاز را ندارند زیرا می دانند حتی اگر بسازند و به اتمام نیز برسانند در صورت غیرمجاز بودن ،تخریب خواهد شد.

رئیس شورای حفاظت از اراضی ملی ، منابع طبیعی و انفال استان با بیان این که قلع و قمع بناهای غیرمجاز فقط به مرکز استان، منحصر نخواهد شد گفت: در رایزنی های صورت گرفته با استانداری قرار شد با تامین ماشین آلات و ادوات مورد نیاز ، زمینه برای اجرای احکام قلع و قمع در سراسر استان ، فراهم شود.

وی با تاکید بر این که برخورد های قضایی با ساخت و سازهای غیرمجاز در استان ادامه خواهد یافت گفت: البته همزمان با این برخورد ها باید اقدام اساسی در حوزه ی پیشگیری نیز صورت گیرد.

فاضلیان بار دیگر با بیان این که ما نیز به عنوان مجریان قانون از تخریب بناهای غیرمجاز خوشحال نیستیم گفت : اگر از همان ابتدا ، دستگاه ها پای کار بیایند و جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیرند هزینه ها و سرمایه های ملی، از بین نخواهد رفت.

این مقام ارشد قضایی به مدیرانی که در انجام وظایف خود در این بخش کوتاهی می کنند نیز هشدارداد و گفت: بر اساس ماده 598  قانون مجازات اسلامی ،  با تشکیل پرونده برای مدیرانی که در برخورد با متخلفان در حوزه ی ساخت و سازهای غیرمجاز تعلل کنند اجازه نمی دهیم همه ی هزینه های تخلف را ، مردم بپردازند .

فاضلیان با بیان این که نگرانیم کمیسیون اصل 99 نیز به سرنوشت ماده 100 شهرداری ها دچار شود افزود: این که افراد متخلف را فقط به پرداخت جریمه، محکوم کنیم به ساخت و سازهای غیرمجاز در استان ، دامن خواهد زد.

وی با تاکید بر این که باید مجموعه ای از ظرفیت های مردمی را پای کار بیاوریم از اجرای طرحی خبر داد که بر اساس آن مردم خودشان با ارائه گزارش ساخت و سازهای غیرمجاز و دست اندازی ها به عرصه های ملی و منابع طبیعی و کشاورزی در ابتدای کار به مسئولان قضایی استان ، برای مرزبانی از طبیعت پیشگام می شوند.

فاضلیان با بیان این که هم اکنون در حال رایزنی و گفتگو با سازمان ها و دستگاه های ذیربط در حوزه ی منابع طبیعی و محیط زیست به منظور انعقاد تفاهم نامه برای اجرایی کردن این طرح هستیم ابراز امیدواری کرد: با نهایی شدن این طرح ، در یک فراخوان عمومی ، مجموعه ی چند هزار نفری از دوستداران محیط زیست را  ساماندهی کنیم.

رئیس شورای حفاظت از اراضی ملی ،منابع طبیعی و انفال استان ، مهم ترین هدف فعال کردن تشکل های مردمی در این بخش را تسریع در برخورد با متخلفان عنوان کرد و گفت : یکی از مهم ترین مشکلات در برخورد با متجاوزان و سودجویان ِ دست اندازی به عرصه های طبیعی و کشاورزی استان، شکایت دیرهنگام دستگاه های ذیربط در این حوزه است که همین امر نیز سبب می شود زمانی پای دستگاه قضایی به پرونده های زمین خواری و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی ، وارد شود که ساخت و ساز به پایان رسیده و هزینه برخورد با متخلفان نیز به دلیل فشارهایی که وارد می شود بالا رفته است.

وی در ادامه سخنان خود بار دیگر به نقش ستون پنجم در حوزه ی زمین خواری اشاره کرد و گفت: برای شناسایی این افراد باید دستگاه های نظارتی ، پر رنگ تر عمل کنند.

این مقام ارشد قضایی همچنین با ابراز نگرانی از ثبت کدهای روستایی در برخی مناطق استان به ویژه مناطق گردشگری افزود: اطلاعات رسیده به ما حاکی از این است که در برخی نقاط استان ،کد های روستایی برای مناطقی صادر شده است که افراد در طول سال فقط تابستان ها برای تفریح در آن ،ساکن می شوند و جالب تر این که برای همین مناطق با 15 برابر هزینه های معمول ، خدماتی مانند آب و برق ، برده شده است.

فاضلیان ازمسئولان استانداری استان خواست: در این بخش با حساسیت و دقت بیشتری عمل کنند.

وی در پایان سخنان خود با مثبت ارزیابی کردن دورنمای استان در صیانت از اراضی ملی ، منابع طبیعی و انفال گفت : اگر همچنان دستگاه های اجرایی استان پای کار و همراه دستگاه قضایی باشند در آینده کمتر شاهد دست اندازی به عرصه های طبیعی و کشاورزی استان خواهیم بود.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.